• Homepage
  • Blog berichten
  • Neem contact op
  • Interessante links
janpieterchielens.be

Hoe werkt Payroll?

June 28, 2019 by Jan-Pieter Chielens

Voor een werkgever of werknemer is het niet altijd duidelijk wat payroll precies is. Het is belangrijk dat, voordat er getekend wordt, beiden duidelijkheid hebben over de constructie. Juist aangezien payrolling nog steeds groeit in Nederland. Payrolling kan de perfecte keuze zijn, maar niet in iedere situatie de beste keuze voor beide partijen.

hoe werkt payroll, voor welke werksituatie

Wat is payroll?

De werknemer is eigenlijk in dienst bij het payrollbedrijf. Het payrollbedrijf neemt de verantwoordelijkheden van de werkgever over. Bijvoorbeeld verantwoordelijkheden zoals: salaris uitbetalen, premies, pensioenregelingen, arbeidsverzekeringen en personeelsadministratie.

Een payrollbedrijf is geen uitzendbureau. Payroll bedrijven houden zich namelijk niet bezig met werving en selectie van kandidaten.

Voor- en nadelen van payroll

  • Ten eerste kun je gemakkelijk het samenwerkingsverband verbreken. Dit kun je natuurlijk zien als voordeel of als nadeel. Het geeft een vorm van flexibiliteit. Heb je liever een loyale werknemer die gedreven blijft, dan is payroll niet de beste keus.

salaris uitbetalen door payrollbedrijf
  • Payroll bedrijven zijn gespecialiseerd in personeelszaken. Je kunt er dus vanuit gaan dat salaris op tijd binnen is en personeelsadministratie op orde is. De werkgever heeft geen administratieve rompslomp en voor de werknemer is alles correct geregeld.
  • Payroll contracten zijn vaak iets simpeler en de werknemer zit minder vast aan de werkgever of opdrachtgever. Evenals een vast contract heeft payrolling voor- en nadelen.
  • Afhankelijk van de bedrijfscultuur, zou een payroller zich minder betrokken kunnen voelen bij de rest. Soms wordt het verzwegen dat iemand via payroll werkt ten behoeve van de sfeer.
  • De vergoeding die een payroll bedrijf vraagt is meestal minder dan die een uitzendbureau vraagt.
arbeidsongeschiktheidsverzekering

Mijn ervaring met payrolling

Ik heb vroeger een tijdje via een payroll constructie gewerkt. De eerste keer in een groot bedrijf en daarna in een kleiner bedrijf. In het grote bedrijf voelde ik me niet zo thuis. Ik was geen onderdeel van de saamhorigheid. Bij het tweede bedrijf had ik dat wel. Erg prettige samenwerking! Later toen ik als zzp-er begon, heb ik soms personeel ingehuurd met een payroll constructie. Ik heb goede ervaringen met een payroll Rotterdam en ook minder goede ervaringen met andere payrollers. Mijn tip is om eerst een afspraak te maken met de payroller zodat je een idee krijgt van hoe ze te werk gaan. Als je face to face afspreekt, krijgt je toch meer feeling waardoor je een goed idee krijgt van de manier van werken. Op die manier kun je ook goede afspraken maken.

Tot slot: wil je meer weten over payrolling? Ik heb er veel ervaring mee! Je mag me altijd een berichtje sturen.

Posted in: Ondernemen, Personeel, Werken Tagged: hoe werkt payroll, payroll, payroll rotterdam

Wie ben ik?

Jan-Pieter Chielens, aangenaam.
Ik ben al geruime tijd werkzaam in de b2b sector en heb als fanatieke hobby het lezen van oude boeken

Neem contact op

Heb je vragen of opmerkingen over de website? Neem dan gerust contact op d.m.v. onderstaand contactformulier.

    Copyright © 2022 janpieterchielens.be.

    Omega Child WordPress Theme by